Fire Chiefs Issue Fire and Life Safety Calls to Action to Federal Election Candidates
April 17, 2025
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Posted by: Rhea Laverdure
Le français est ci-dessous FIRE CHIEFS ISSUE FIRE AND LIFE SAFETY CALLS TO ACTION
TO FEDERAL ELECTION CANDIDATES FOR IMMEDIATE RELEASE On April 17, 2025, the Canadian Association of Fire Chiefs (CAFC), issued two calls to action to all election candidates recognizing that the return of Parliament may coincide with heightened fire and life safety risks associated with the season. The calls to action are as follows: 1. A National Fire Administration intended to help Canada address and coordinate issues related to wildfire, explosives, housing policy, construction, tariffs, federal response to emergencies, green technologies, marine transportation, clean energy, defense, first responder mental health, training, emergency management, and others with fire departments. 2. Investment in fire and life safety equipment intended to restore Canada’s cache of aging fire and emergency equipment in the face of increasing costs, volumes, and complexity of calls. The Fire Chiefs have been on the record with serious concerns about the challenges in implementing solutions to Canada’s growing fire and life safety issues in the face of increase wildfire, construction, and innovations like lithium-ion batteries. "There are fire and life safety implications in federal policies set by at least 14 different federal departments which are often in policy makers blind spots. Fire departments themselves also need to be apprised early and effectively to prepare for federal policy intentions related to green infrastructure, housing, training, and other areas of practice", says Chief Ken McMullen, President of the Canadian Association of Fire Chiefs. The fire chiefs are also concerned about aging equipment and the impact of equipment that is not compliant with industry standards on the ability to perform fire and rescue services for individuals and properties, retain community fire protection ratings and . According to CAFC’s Great Canadian Fire Census, close to 60% of all fire departments are deferring equipment purchases due to financial pressures. View the Calls to Action here. For More Information Elissa Freeman for the CAFC 416-565-5605 …. About the CAFC Founded in 1909, the Canadian Association of Fire Chiefs (CAFC) is an independent, non-profit organization representing approximately 3,200 fire departments across Canada either through individual chief officers (1000+) or through a national advisory council of all provincial, territorial, and national affiliate fire chief related organizations. The CAFC’s vision is Canada’s fire and emergency management leaders united in service of public health and safety. Its mission is to advance safe, effective, and sustainable fire and emergency services across Canada. More information can be found at www.cafc.ca _______________________________________________________________ LES CHEFS DE POMPIERS LANCENT DES APPELS À L'ACTION POUR LA PROTECTION-INCENDIE ET LA SÉCURITÉ DES PERSONNES À TOUS LES CANDIDATS À L’ÉLECTION POUR PUBLICATION IMMÉDIATE Le 17 avril 2025, l'Association canadienne des chefs de pompiers (ACCP) a lancé deux appels à l'action à tous les candidats aux élections, reconnaissant que la rentrée parlementaire peut coïncider avec des risques accrus d'incendie et de sécurité des personnes associés à la saison. Les appels à l'action sont les suivants :
- L'administration nationale des incendies vise à aider le Canada à traiter et à coordonner avec les services d'incendie les questions liées au incendies de forêt, explosifs, politique du logement, construction, tarifs, capacité d’intervention civiles, technologie verte, urgences maritimes, l'énergie propre, la défense, la santé mentale des pompiers, la formation, etc.
- L'investissement dans l'équipement de protection-incendie et de sécurité des personnes vise à restaurer le parc d'équipement d'incendie et d'urgence vieillissant du Canada face à l'augmentation des coûts, des volumes et de la complexité des appels.
Les chefs de pompiers ont fait part de leurs inquiétudes quant à la difficulté de mettre en œuvre des solutions aux problèmes croissants de protection-incendie et de sécurité des personnes au Canada, face à l'augmentation des incendies de forêt, à la construction et aux innovations telles que les piles lithium-ion. « Les politiques fédérales établies par au moins 14 ministères fédéraux différents ont des implications en matière de protection-incendie et de sécurité des personnes qui sont souvent dans l'angle mort des décideurs politiques. Les services d'incendie eux-mêmes doivent être informés rapidement et efficacement afin de se préparer aux intentions politiques fédérales liées à l'infrastructure verte, au logement, à la formation et à d'autres domaines de pratique, » déclare le chef Ken McMullen, président de l'Association canadienne des chefs de pompiers.
Les chefs de pompiers sont également préoccupés par le vieillissement de l'équipement et l'impact du matériel non conforme aux normes de l'industrie sur la capacité à fournir des services d’extinction des feux et de secours d’urgence aux personnes et aux propriétés, à conserver les cotes de protection contre les incendies de la collectivité et à maintenir la qualité des services rendus. Selon le Grand recensement canadien des incendies de l'ACCP, près de 60 % des services d'incendie reportent l'achat d'équipement en raison des pressions financières subies.
Consultez les appels à l'action ici. Pour de plus amples renseignements :
Elissa Freeman, pour l’ACCP
416-565-5605 ... À propos de l'ACCP Fondée en 1909, l'Association canadienne des chefs de pompiers (ACCP) est un organisme indépendant sans but lucratif dont les membres volontaires représentent environ 3 500 services d'incendie au Canada soit par l’entremise des chefs de services d’incendie (plus d’un millier à titre individuel) soit par l’intermédiaire d’un conseil consultatif national représentant de toutes les organisations des chefs de pompiers provinciales, territoriales et nationales associées. La vision de l'ACCP est partagée par les leaders canadiens de la gestion des incendies et des interventions d’urgence fédérés au service de la santé et de la sécurité publiques. Sa mission est de promouvoir des services d'incendie et d'urgence sûrs, efficaces et durables à travers le Canada. Pour plus d'informations, se reporter à www.cafc.ca
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